"A kíváncsi ránéz valamire, és azt kérdi: "Miért?" Az alkotó megálmodik valamit, és azt kérdezi: "Miért ne?"

2012. február 15., szerda

Libatojás


Pár éve úgy gondoltuk, hogy visszatérünk az állattartásra . A malac, csibe , kacsa mellett tavaly vettünk libákat is. Valamiért a tojásukra fájt a fogam :-) Nemrég el is kezdtek szépen tojni , az én fantáziám pedig megindult.

Először is szeretnék megmutatni egy tojás kifújási technikát amit jó pár évvel ezelőtt egy idős nénitől tanultam Hollókőn húsvétkor.
Szükségünk van hozzá egy nagy méretű fecskendőre , nagyméretű tűvel amit meghajlítunk.
A szépen megmosott tojást megfogjuk és én a kés hegyével szoktam kiütögetni az egyik végén egy lyukat

Nem kell nagynak lennie és attól függ melyik felén csinálom , hogy később akasztani vagy talpra szeretném tenni a tojást.

 Miután kész vagyunk vele , lefelé fordítjuk a fecskendőt "felhúzzuk" és óvatosan elkezdünk levegőt engedni a tojásba , ettől a tojás tartalma szépen elkezd kicsordogálni. /tényleg óvatosan mert ha hirtelen csináljuk szétrobban a tojás/
Miután kijött belőle minden akkor szépen kimossuk a tojás belsejét , én folyó víz alá szoktam tartani a tojást , a lukon szépen belefolyik a víz /a hártyát távolítsuk el a lukból/  és a fecskendővel pedig megint ugyanúgy eltávolítom a vizet , ezt legalább 3x-4x ismételjük meg. Majd lukkal lefelé állítsuk papírtörlőre , hogy kiszáradjon a tojás belülről is. Az így kifújt tojások évekig elállnak és bármikor előkaphatjuk őket , pl ha reggel jut eszünkbe , hogy tojást kell vinni az oviba vagy suliba, nekem legalábbis leginkább akkor szokott :-)
Miután megvan a tojásunk szépen tisztán kívül belül , nekiláthatunk díszíteni. Én most "mindentbele " tojást csináltam .
Először megrajzoltam milyen mintát szeretnék bele gravírozni
Aztán elővettem a gravírozó gépemet , illetve nem csak azt tudja hanem elég sok mindent lehet vele csinálni
 A gravírozófejet szereltem bele és szépen elkezdtem először egy lukat fúrni a tojáson amit aztán szépen tágítgattam a ceruzajelig.
Na itt váltottam mert rájöttem , hogy ennyi lukat kifúrkálni nemigen van most időm .
Na ha megvagyunk a lukasztgatással akkor mehet rá egy alapfesték réteg. Szivacsecsettel vittem fel rá egy réteg fehér festéket , nem nagyon zavart hogy nem fedte el teljesen a ceruzarajzokat mert még tudtam , hogy megy rá festékréteg.

Míg száradt addig kitéptem a rizspapírból a mintát , majd mikor megszáradt a festék felragasztottam a mintát ./ A rizspapírt én vizes bázisú matt lakkal szoktam felragasztani, jobban eláztatja mint a dekuragasztó/
A minta köré tettem pentás repedőpasztát
Majd befestettem a minta környékét , adva neki egy hátteret.

Ezután arany festékkel befestettem a tojás többi részét
Majd arany kontúrral rajzoltam rá mintákat. És a talpnak szánt bútor fogantyút is lefestettem aranyra.

Bitumennel öregbítettem az aranyra festett részeket, majd lakkoztam és ráragasztottam a talpra a tojást.
hátulról
Oldalról
Közben elfelejtettem megmutatni mi van akkor ha véletlenül ki vagy letörik egy darab a tojásból aminek nem kellene, velem is ez történt amikor a keresztet csináltam.
Letört belőle egy darab , meg a lukat is el akartam tüntetni amit a kifújáshoz csináltam. Lehet kapni festékboltban előre bekevert fali glettanyagot, kis kiszerelésben pár száz forint.
na ezzel pótoltam a letört darabot és kentem ki a nemkívánatos lukat. Amikor megszáradt óvatosan lecsiszoltam finom csiszolópapírral és utána alapoztam a tojást.

3 megjegyzés:

DekoRárium írta...

Nagyon jó kis leírást adtál, szép a tojás is. A bútorfogantyús megoldás meg különösen tetszik!:)

Szilvi írta...

Köszi Andi! :)

Névtelen írta...

Ha ki furod a tojást a hártya mivel távolítsd el belőle?